Friday, September 12, 2008

<<< Ke NASOM >>>


Pada hari Rabu 10/9,saya dan kawa2 pergi melawat ke Nasom iaitu tempat di mana budak2 "Autism" ditempatkan.Pergi pon sebab nak kena siapkan assignment yang telah diberi..klo x,x tau la sampai ke x:)..Pada permulaan,agak seronok kerana dapat la lihat sendiri macam mana behaviour kanak2 autism ni kerana dalam kelas hanya belajar teori sahaja..Bila sampai kat tempat tu,kami berbual dengan cikgu Liza yang dah lama berkhidmat di situ..Kata cikgu Liza, 70% orang yang kerja kat situ adalah sukarelawan kerana Nasom adalah di bawah NGO.
MasyaAllah..hanya Allah sahaja yang tahu bagaimana untuk berhadapan dengan kanak2 istemewa ini yang memerlukan tahap kesabaran yang tinggi kerana penyakit Autism ini dikategorikan sebagai OKU.Saya hanya melihat kerenah2 kanak2 disitu..Adakalanya guru2 disitu bertindak tegas dengan pelajarnya kerana mereka sukar untuk memahami arahan dan lambat bagi mereka untuk mentafsir arahan yang telah diberikan.
Setelah pulang ke bilik,saya terfikir dan bemonolog sendirian.sekiranya saya ditempatkan di tempat yang sebegitu untuk menolong kanak2 yang istimewa ini,adakah saya boleh melaluinya dengan baik??? Sungguh diri ini agak tipis dalam kesabaran..:( Saya sendiri tidak tahu mengapa.Mungkin disebabkan kecetekan ilmu yang ada dalam diri ini.Walhal,hakikatnya,Sabar itu separuh daripada IMAN...
*** Ya Allah,berikanlah kesabaran dan kecekalan untuk diriku menghadapi liku2 hidup..

No comments: