Friday, September 19, 2008

<<< LaiLaTuL QaDaR >>>


Seadar atau tidak,kita sudah dh nk masuk minggu terakhir Ramadhan iaitu minggu yang digembar-gemburkan dengan Malam Lailatul Qadar.Mungkin minggu terakhir ini juga la bagi sesetengah insan ingin membuat persediaan yang rapi untuk menyambut hari raya yang bakal menjelma tidak lama lagi..
Mana satu perkara yang lebih penting untuk membuat persediaan yang rapi?? adakah sukaria yang kita akan hadapi lebih kurang seminngu lagi atau sukaria yang akan berkekalan hingga ke negeri sana..Saya tidak menafikan,mungkin perkara seperti menghidupkan malam Lailatul Qadar agak susah bagi mereka yang tipis imannya. Mereka tidak memikirkan ganjaran besar yang akan mereka perolehi. Mereka hanya menghabiskan masa dengan perkara yang lalai sementara menunggu sahur.. Apa yang saya katakan ini,berlaku depan mata saya sendiri..Nau'zubillah..minta dijauhkan agar saya tidak tergolong dalam golongan 'mereka'.
Allah telah berfirman dalam Al-Quran yang agung bahawa Lailatul Qadar itu lebih baik dari 1000 bulan.Jadi,tidakkah kita terfikir untuk rebut "peluang keemasan" ini yang ketibaannya hanya setahun sekali dan belum tentu kita boleh mendapatnya setiap tahun melainkan mereka yang terpilih dan dipilih oleh Allah sahaja. Andai ini Ramadhan terakhir untuk kita,tidakkah kita merasa sangat rugi??Agak mustahil bagi kita umat nabi Muhammad saw untuk hidup sampai 1000 tahun. Amalan yang kita lakukan sebelum ini pun,belum tentu lagi nilainya seperti kita beribadah selama 1000 bula.
Jadi,dikesempatan yang ada,saya mengingatkan diri saya yang sentiasa lalai dan kawan2 diluar sana agar dapat merebut Lailatul Qadar yang bakal tiba dengan mendekatkan diri lagi kepada yang Maha Pencipta.

*** Andai Ramadhan kali ini adalah yang terakhir bagi kita,tidakkah kita merasa sangat rugi???

No comments: