Saturday, August 2, 2008

<<< BaRuKu MeNgeRTi >>>

UNDERSTANDING SPECIAL STUDENT NEEDS !

Segala puji yang tak terhingga dirafa'kan kepada Allah, tuhan semester alam..Alhamdulillah aku dilahirkan di dunia ini dalam keadaan yang 'sempurna fizikal' jika dibandingkan dengan sesetengah mereka ada yang kurang sempurna dari sudut fizikal..Ya,'mereka' tidak meminta untuk dilahirkan sebegitu.Tp Allah itu Maha Bijaksana! Setiap ciptaanNya,ada hikmah yang tersirat.

Subjek "understanding special student needs" merupakan subjek wajib yang perlu saya ambil untuk semester ini. Apa yang saya tau tentang orang OKU selama ini,agak terbatas. Setelah mendapat penerangan dari pensyarah,baru aku tahu,rupa2nya,ada banyak lagi cabang " disability" yang terdapat dalam dunia ini contohnya,autism,dyslexia,visual impairment,slow learner & so on..(ni scientific nyer nama la :P)

Apa yang "best" pasal subjek ni adalah,aku dapat tau macam mana untuk mengendalikan 'manusia istimewa' di sekolah suatu hari nanti dan boleh juga untuk aku aplikasi dalam kehidupan sekarang ini.Sekurang2nya tidak lah aku menyakiti hati mereka ataupun dalam erti kata lain meminggirkan mereka daripada masyarakat sekeliling.Setelah banyak input yang aku dapat tentang OKU,barulah aku mengerti apa yang mereka alami.

*** Mereka juga manusia ciptaan Allah yang mempunyai hati & perasaan. Walaupun dari segi ciptaan mereka agak 'lain' daripada manusia normal,tetapi AKHLAK sesetengah mereka lebih mulia daripada akhlak sesetengah mereka yang normal.

No comments: