Wednesday, August 20, 2008

<<< MeRdEkA >>>


Sudah sinonim dalam kehidupan kita,apabila tibanya bulan Ogos iaitu bulan kemerdekaan,kita dapat lihat ramai 'manusia2' yg ingin mengagung2kan bulan ini. Ramai yang mula memasang bendera pada kereta mereka. Mungkin ingin menunjukkan semangat patriotik pada negara...Tidak salah menyintai negara..malah ia adalah separuh drpd iman...
Selepas belajar subjek tilawah,saya terus pulang ke bilik dan memasang radio IKIM.FM.. Kebetulan masa saya pasang radio tu,slot tazkirah yang bertajuk "merdeka dalam Kemerdekaan" dan diahiri dengan persoalan membuatkan saya terfikir sejenak. Ada benarnya apa yang telah diberitahu oleh ustaz tersebut...Masyarakat kita hanya merdeka dari segi material sahaja hanya segelintir kumpulan sahaja yang betul2 menghayati erti kemerdekaan..Tahun demi tahun negara kita Malaysia menyambut kemerdekaan.Tetapi mengapa kes jenayah dan seumpamanya makin berleluasa???
Sepatutnya,apabila merdekanya sesuatu masyarakat itu,seharusnya mereka lebih terurus dan cemerlang dalam semua bidang..Kita sekarang ini seolah2 ingin kembali semula ke zaman purba kala. Hal ini berlaku disebabkan ramai di kalangan masyarakat kita meminggirkan agama dalam mengaplikasikan sesuatu perkara. Mungkin bagi mereka tak ikut peredaran zaman.Tapi,tidakkah mereka fikir yang islam mmg sesuai untuk semua masyarakat...Dulu..Kini dan sehinggalah tibanya hari kiamat...Sekiranya semua orang mengamalkan nilai2 islam dalam segala aspek,mungkin mereka akan betul2 Merdeka !
*** Adakah Diri,Iman & Akhlak kita betul2 MERDEKA ???

1 comment:

TyRa said...

x tahu la kak...